Foto derksen
Image default
Fotografie

Bedrijfsfotografie: zo vang je jouw bedrijf mooi in beeld

Fotografie en film: de twee lijken sterk op elkaar. Maar er bestaan grote verschillen tussen een fotograaf inhuren en een cameraman inhuren. Een fotograaf is gespecialiseerd in stilstaand beeld, een cameraman in bewegend beeld. Bij bewegend beeld heb je ruimte voor dialoog en het toevoegen van dialogen. Je kunt meerdere shots per video gebruiken. Bij bedrijfsfotografie dien je de kern van de boodschap in één foto te vangen. De foto moet tot de verbeelding spreken, maar tegelijkertijd moet de strekking ervan onomstreden zijn. In één oogopslag moet de boodschap duidelijk zijn. Soms moet een foto je overtuigen, soms wordt foto simpelweg ter illustratie ingezet. Bepaal van tevoren waarvoor je de foto(’s) nodig hebt.

Verrijking voor een website

Wat is het nadeel van telefoneren? Juist: je ziet het gezicht van de persoon met wie je praat niet voor je. Dat kan voor ongemak zorgen, zeker bij mensen die visueel zijn ingesteld. Als je je website inricht, waarom zou je je dan alleen tot tekst beperken? Tekst zonder foto’s is als het voeren van een telefoongesprek met je geliefde, terwijl je net zo goed kunt videobellen. De ogen willen ook wat. Met bedrijfsfotografie geef je je gezicht een bedrijf: zowel letterlijk (een foto van de eigenaar(s) en/of het personeel), als figuurlijk (de werkzaamheden en het bedrijfspand).

De kracht van bedrijfsfotografie

Bedrijfsfotografie is om verschillende redenen een goed idee:

  • Je focust op je producten

Heb jij weleens een product aangekocht in een webshop waar geen foto bijstond? Waarschijnlijk niet. “Eerst zien, dan geloven” is een bekend motto en niet voor niets: als je iets koopt, wil je eerst zien wat het is. Vormgeving is belangrijk bij de ontwikkeling van een product. Die vormgeving wil je in bedrijfsfotografie ook goed tot zijn recht laten komen.

  • De kracht van beelden

Zoals gezegd, beelden zeggen meer dan woorden. “Supersnelle raceauto”. Dat breng je natuurlijk over via beeld, niet met tekst. Video, maar ook foto kan de beweging van de raceauto en de dynamiek van het tafereel vangen. Met beelden kun je ook een blik achter de schermen in de productiekamer of een fabrieksruimte geven. Hou je je met houtbewerking bezig, of bewerk je metaal? Dan wil je dat je producten op beeld volledig tot hun recht komen.

  • Werf kandidaten

Bij vacatures kijken kandidaten niet alleen naar de omschrijving van de functie, maar ook naar het bedrijf waar ze komen te werken. Kandidaten moeten een goede eerste indruk geven, maar andersom geldt dat natuurlijk ook: de kandidaten moeten aangesproken worden tot jouw bedrijf, jouw verhaal. Dat doe je door prachtige bedrijfs- en werkvloerfoto’s te gebruiken.

  • Professionele “over ons” foto’s

Bijna elke website heeft wel een “over ons” pagina, waarop het personeel met een fotootje wordt toegelicht. Liever professionele foto’s dan oudbakken vakantiefoto’s? Huur een fotograaf in.

https://www.promotionfilm.nl/blog/foto-of-video-wanneer-kies-je-welke-vorm-van-content-vbmOpe